Patrula de Reciclare a început în 2011, ca inițiativă a Asociației Române pentru Reciclare RoRec. Încă din primii 2 ani de la lansare, proiectul s-a dovedit o oportunitate extra-curriculară binevenită de educație climatică în cadrul învățământului preuniversitar. Cadre didactice din sute de grădinițe, școli și licee din toate județele țării și-au înscris preșcolarii și elevii în acest proiect care le-a oferit șansa să învețe lucruri noi despre relația cu natura, dar și să devină „ambasadori” ai cauzelor climatice, promovând obiceiurile responsabile în comunitățile lor. Proiectul a devenit un program național de educație de mediu care se derulează și astăzi cu avizul Ministerului Educației Naționale, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Inspectoratele Școlare locale.
Din 2019, Asociația Volens – formată din membri ai echipei care a implementat programul, a preluat coordonarea Patrulei de Reciclare.
Misiunea Asociației este să creeze oportunități inovatoare de învățare non-formală prin care tineri diferiți (ca abilități, performanțe, mediu social, etnie, religie, situație materială) dobândesc încredere și curaj să participe la dezvoltarea sustenabilă a comunităților din care fac parte, și, implicit, la propriul lor viitor.
Patrula de Reciclare este un model de educație aplicată, incluzivă, o șansă la afirmare și pentru copii izolați, din mediul rural, pentru copiii cu probleme de învățare sau de adaptare și o carte de vizită a României în mișcări și platforme internaționale.
La începutul fiecărui an școlar, dăm acces profesorilor la materiale, fișe de lucru, jocuri, concursuri și provocări cu premii, pe teme climatice de actualitate. Îmbinăm sugestiile profesorilor cu surse și metode moderne la care avem acces ca membri ai unor platforme europene și globale de educație de mediu. Avem grijă ca resursele de învățare să fie atractive, prietenoase, să captiveze copiii și să le prilejuiască bucuria de a afla lucruri noi despre lumea lor.
Profesorii coordonatori sunt dascăli din toate domeniile, cu dragoste pentru natură și dornici să cultive acest sentiment la tânăra generație. Ei sunt îndrumați să formeze echipe incluzive, în care 15-20 copii diferiți (ca abilități, performanțe, mediu social, etnie, religie, situație materială) descoperă, pentru prima oară, că pot colabora excelent, în ciuda tuturor lucrurilor care îi separă. Astfel, tinerii care s-au resemnat să fie „coada clasei” capătă încredere și curaj să încerce mai mult.
În Patrula de Reciclare copiii învață de plăcere, în joacă, în echipă. Există mereu o misiune concretă – să transforme ceea ce au învățat în acțiuni practice și să ducă bunele obiceiuri în familie, în comunitate, prin propriile lor mijloace. Aceasta e provocarea care le dezvoltă creativitatea, empatia, simțul responsabilității, abilitățile de comunicare și de rezolvare de probleme. Le aduce bucuria de a fi mici lideri în comunitatea lor, chiar și celor care nu s-ar fi imaginat nici în vis într-o astfel de postură.
Vorbim despre ei pe Facebook, pe site, în presă, la evenimente internaționale. Pentru copiii și profesorii dintr-un sat, dintr-o comună sau un oraș mic, din provincie, să fie pomeniți într-un ziar național, într-o emisiune de radio sau la o conferință europeană înseamnă că pot îndrăzni să viseze la mai mult decât și-au dat voie până atunci.
– să-și dezvolte abilități sociale și emoționale și competențe esențiale pentru împlinirea lor ca oameni și viitori profesioniști: încredere, empatie, creativitate, comunicare, colaborare, gândire critică, rezolvare de probleme, adaptabilitate, având la bază și Cadrul European al competențelor pentru sustenabilitate (GreenComp);
– să-și crească nivelul de cunoștințe despre schimbările climatice pentru a putea lua decizii de viață mai sănătoase și mai sustenabile pentru ei și comunitățile lor;
– să-și susțină și integreze mai bine colegii în situații vulnerabile (sărăcie, dizabilități, note slabe, risc de abandon școlar, lipsă de oportunități de dezvoltare etc.) prin crearea unui mediu de echipă incluziv în care fiecare copil este stimulat, susținut și valorizat în mod egal;
– să-și reducă starea de eco-anxietate, o problemă psihologică din ce mai pregnantă în rândul tinerilor.
– să formeze echipe incluzive care să valorizeze și să susțină dezvoltarea abilităților copiilor și elevilor;
– să fie activi în evenimente-proiecte internaționale de educație climatică ;
– să facă schimb de experiență prin conectarea cu alți profesori, specialiști, activiști, creatori de politici de mediu, reprezentanți de ONG-uri și companii, grupuri de inițiativă din țară și internaționali ;
– să comunice realizările echipelor lor la nivel local, național și internațional;
– să se afirme în comunitate ca lideri informali și sursă a schimbărilor pozitive;
– să își dezvolte creativitatea pedagogică în metode de educație non-formală, practică.