Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Medicina și reciclarea, o nouă rețetă pentru sănătate

20 / 02 / 2018

#Bucuresti, #editia 2017-2018, #general, #interviu, #original


Am început să colaborăm cu Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMF), în 2013, când pisoii mei (elevi în clasa pregătitoare, pe atunci) aveau nevoie de răspunsuri la întrebări de genul: De ce se pune oțetul în conserve?, De ce nu folosim spirt în locul oțetului?, De ce nu trebuie să strănutăm în palme? La ce este bun boraxul?” spune doamna Paula Copăcel, profesorul coordonator al Patrulei de la Școala Gimnazială nr.59 din București.

În fiecare an, avem o altă temă. De exemplu, anul trecut au explorat interiorul omului. Eu nu am putut intra în Muzeul UMF, pentru că m-am îngălbenit la intrare și acolo am rămas. În schimb, ei au fost fascinați de explicațiile studenților. Apoi, studenții le-au spus câteva secrete despre rezistența oaselor, iar doamnele profesoare au ținut o lecție de anatomie pe înțelesul lor. Anul acesta, vorbim despre toxicitate și ADN. Vom avea și un concurs de experimente, la nivel de București, experimentele fiind legate și de nevoia de a recicla”, aflăm de la profesoara care a avut această inițiativă demnă de a fi preluată.

Recent, studenții de la medicină au revenit la Școala din poveste, ca să explice copiilor ce efect au diferite substanțe din casele noastre, precum detergenții, mercurul, plumbul, la distrugerea ADN. Ați recunoscut, printre acestea, metale din deșeurile electrice, nu? Cu tandrețe și umor, Paula Copăcel ne-a povestit experiența.

Patrula de Reciclare: Care sunt cele mai interesante 3 lucruri pe care le-au aflat elevii?

Paula Copăcel:  Au aflat despre ființa umană ca purtătoare de informație și tezaur biologic moștenit în timp, ceea ce ne face unici. Apoi, au învățat că 4 elemente simple pot da naștere la enorm de multe combinații care asigură diversitate speciilor. Iar cel mai important, cum să folosească aceste informații ca elemente de verificare: ce efect au acțiunile noastre asupra noastră și a mediului.

Patrula de Reciclare: Ce schimbări au decis să facă, în viața lor, elevii care au participat, acum, că știu mai multe despre aceste produse?

Paula Copăcel:  Reciclează mai atent, în sensul că există preocupare de a înțelege ce din ce reciclăm este periculos, ce se poate valorifica (au fost impresionați de faptul că deșeurile sunt o „mină de aur” la propriu și la figurat). Se gândesc mereu la ce efect au substanțele asupra ADN-ului (cu exagerările de rigoare, referitoare la posibilitatea de a deveni mutanți). Sunt dornici să găsească modalități de a recicla ușor, așa cum încălzești mâncarea sau cum strângi rucsacul de sport.

Patrula de Reciclare: Cum a fost primit de elevi? Ce a părut să îi intereseze în mod deosebit?

Paula Copăcel:  Elevii, părinții și personalul au o atitudine pozitivă privind reciclarea, pentru că aici se întâlnesc știința de a face, specifică RoRec, cu disciplina în a face ceva util, specifică școlii, toate sub umbrela implicării.