Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Ciprian Stăvar: ”Educația nu se oprește în momentul în care ieși de pe poarta școlii. Exemplul personal este principalul motor de schimbare a societății.”

19 / 04 / 2017

#editia 2016-2017, #generale, #Ora Patrulei de Reciclare, #Radio Gold FM


Ora Patrulei de Reciclare la Radio Gold FM Romania aduce, on air și online,”voci” inovatoare în educație Ciprian Stavar este co-fondator Central Hub, consultant in marketing si comunicare interactiva cu peste 16 ani de experienta in marketingul online. Ciprian este unul din pionierii publicitătii online din Romania, mentor in cadrul programelor de pre-accelerare a startupurilor tehnologice MVP Academy (Bucuresti) si Innovation Labs (Sibiu). Un susținător al proiectelor de educație alternativă, Ciprian colaborează de multă vreme cu Patrula de Reciclare și are o contribuție importantă la impactul programului la nivel național.

Roxana Bichis, realizatoarea emisiunii: Cum susține sportul educația alternativă?

Ciprian Stăvar: Educația nu se oprește în momentul în care ieși, ca elev, pe poarta școlii. În momentul acesta, educația, ca sistem, în România, este depășită. Și nu doar în România. Multe țări dezvoltate se luptă să găsească metode de educație diferite de cele cu care suntem noi obișnuiți.

R.B.: Ce înseamnă, care este valoarea educației extra-curriculare, pentru copii și tineri?

C.S.: Figura centrală a acestui proces sunt formatorii – oamenii care inspiră, care educă. În cadrul școlii formale vorbim despre profesori iar în cadrul școlii non-formale, despre mentori, colegi sau despre alți lideri implicați în diferitele activități de învățare, care ne ajută să adoptăm anumite valori, să descoperim anumite experiențe, sentimente, emoții, cunoștințe și ne dezvoltăm astfel.

R.B.: Cum ne cultivă sportul și alte activități de educație non formală grija pentru natură?

C.S.: Să facem educație numai în cadrul școlii, fizic vorbind, între patru pereți, un tavan și o podea nu este suficient. Trebuie să ieșim. Când ieșim în natură descoperim mai mult din lumea din jurul nostru, o înțelegem mai bine, și, în consecință, o prețuim. ”Ieșitul în natură” este și una dintre provocările pe care Patrula de Reciclare o propune profesorilor și elevilor participanți. Aceasta presupune și comunicarea cu oamenii din afara școlii. Astfel se face un schimb de idei între generații iar tinerii au șansa să spună și ”oamenilor mari” ce au învățat, ce îi pasionează. Adulții au de învățat de la copii cel puțin la fel de mult pe cât au copiii de învățat de la adulți.

R.B.: De ce răspund copiii la genul acesta de mesaj ”Salvăm planeta!”. De ce, oare, copiii acordă mult mai multă importanță acestui mesaj și sunt capabili să se implice mai activ decât adulții?

C.S.: Învățarea se face prin emoție. Fără emoție nu există învățare, deci nu se poate vorbi de educație. Copiii au această înclinație firească de a iubi, de a dărui, de a înțelege lumea din jurul lor mai degrabă prin trăiri și mai puțin prin filtre cerebrale legate de legi, standarde, norme, care sunt făcute tot de noi, și, poate, uneori, nu sunt făcute bine.”

R.B.: Cum putem fi, noi înșine, promotori ai unor acțiuni benefice, ca cele ale Patrulei de Reciclare?

C.S.: Exemplul personal este cel mai inspirat model de comunicare pentru ceilalți. Noi preluăm de la cele peste 700 de Patrule din țară exemple de bune practici, să le împărtășim și celorlalte echipe dar să le și aducem la cunoștința publicului larg. În absența gestului tău concret, totul e doar o campanie de marketing. La multe evenimente la care particip se servește apă în doze de aluminiu sau de plastic. Atunci când văd că sunt aruncate la grămadă și nu sunt colectate pentru reciclare, prefer să le iau cu mine și să le duc eu la containerele de colectare. Bun, n-am salvat o cantitate mare, dar acest gest pe care îl văd și ceilalți, inclusiv organizatorii, le atrage atenția, le dă de gândit.  Exemplul personal este principalul motor de schimbare a societății. Dacă nu îți respecți zilnic promisiunea pe care ți-ai făcut-o ție însuți și, apoi, lumii, nu o să poți ajunge la rezultat.

R.B.: Vorbește-mi de experiențele tale cu Patrula de Reciclare.

C.S: Este emoționant să vezi cât sunt de dornici copiii de schimbare. Fiecare ediție se închide cu Zilele Patrulei de Reciclare, sărbătoarea premianților naționali. Copiii care vin acolo manifestă această bucurie inegalabilă că au contribuit la ceva bun, la ceva frumos. Sunt bucuroși că întâlnesc ”vedetele” – adică acei profesori cu experiență în program, cu rezultate remarcabile, care au devenit, pentru ei, adevărate ”personalități”, chiar dacă provin, de exemplu din mediul rural. Copiii și profesorii devin ”modele” unii pentru ceilalți, se inspiră unii pe ceilalți.

R.B.: De ce este nevoie să arătăm zilnic că ne pasă?

C.S.: Într-un cuvânt, consecvență. Un mare atlet a spus: ”La fiecare competiție la care particip, fie câștig, fie învăț.”