GreenSCENT – cadru european de competențe pentru sustenabilitate este implementat pentru prima oară în școli publice din România, în cadrul proiectului „Comorile vii de lângă noi”. Proiectul este desfășurat în 5 școli din județul Dâmbovița. Este inițiat de Asociația Volens în parteneriat cu Universitatea Telematică Internațională din Roma UNINETTUNO și cu sprijinul Heidelberg Materials România. „Comorile vii de lângă noi” încurajează retenția socială și participarea tinerilor la viitorul sustenabil al comunităților lor, prin cultivarea simțului de apartenență și mândrie față de valorile locale. De asemenea, vizează să dezvolte, în rândul elevilor, competențe specifice definite în cadrul european GreenSCENT.
Tinerii descoperă patrimoniul natural și cultural al comunităților lor
Peste 200 de elevi din școlile beneficiare (din ciclul primar, gimnazial și liceal) sunt ghidați să descopere elemente din patrimoniul natural și cultural care îi înconjoară și să dobândească, în acest context, competențe legate de dezvoltarea durabilă.
Când trăiesc într-un sat sau un oraș mic, mulți adolescenții îl privesc drept un loc unde „nu se întâmplă nimic”, un loc pe care se luptă să-l lase în urmă pentru că „viața adevărată” este în altă parte – într-un oraș mai mare sau în altă țară. Alături de partenerii noștri – UNINETTUNO și Heidelberg Materials România, și împreună cu profesorii, am creat o soluție de educație non-formală care să întărească legătura dintre tineri și comunitate. Îi ghidăm să descopere că sunt înconjurați de un adevărat patrimoniu de „comori” naturale, culturale și umane. Intenționăm ca, prin aceste experiențe de învățare aplicată, ce presupun muncă de teren, lucru în echipă și comunicare cu adulții, copiii să își prețuiască din ce în ce mai mult comuna și orașul și să fie motivați să participe la evoluția sustenabilă a acestora.
Ada Lungu, Președinta Asociației Volens
GreenSCENT – profesorii aplică instrumente inovatoare de dezvoltare a unor competențe vitale pentru viitorul elevilor
14 cadre didactice de la școlile participante au beneficiat de formare cu profesori de la Universitatea UNINETTUNO, pentru a înțelege și implementa cadrul de competențe GreenSCENT, în școlile lor. La finalul proiectului, elevii beneficiari vor cunoaște elemente de biodiversitate locale și vor fi capabili să analizeze realitatea pe baze raționale, să înțeleagă impactul activităților umane asupra ecosistemului, să colaboreze la găsirea unor soluții, să acționeze în echipă, să evalueze rezultatele inițiativelor lor.
Înseamnă mult să putem folosi, în beneficiul elevilor, instrumente inovatoare din cadrul de competențe GreenSCENT. Este o metodă practică și trans-disciplinară care îi ajută să lege cunoștințele teoretice de viața reală, să-și exerseze abilitățile sociale lucrând în echipă și, mai ales, să-și asume o misiune. Este ceea ce au nevoie nu doar pentru a deveni membri activi ai societății, ci și pentru a performa mai bine la școală. Și noi, profesorii de la cele 5 școli, am format o echipă. Comunicăm, ne inspirăm și ne susținem în a crea activități cât mai interesante prin care copiii să descopere valorile locale.
prof. Mădălina Mocanu, directorul Liceului Aurel Rainu din Fieni
Colaborare cu Heidelberg Materials Romania pentru introducerea GreenSCENT ca resursă educațională inovatoare în școli
Proiectul „Comorile vii de lângă noi” se derulează cu sprijinul Heidelberg Materials România, înscriindu-se în rândul inițiativelor care concretizează angajamentul față de dezvoltare durabilă al companiei.
Educația este o preocupare centrală a demersurilor prin care contribuim la conștientizarea problemelor de mediu și stimulăm acțiunile proactive în acest sens. Fabrica noastră din Fieni este o pagină de istorie vie a orașului și un reper care unește comunitatea de generații întregi. Am pornit deci, de aici, din județul Dâmbovița, pentru a sprijinim un concept de educație non-formală care îmbină dezvoltarea competențelor verzi și valorizarea patrimoniului local, în rândul tinerilor. Sunt primele școli din sistemul public care aplică metodologia GreenSCENT, în România. Prin proiectul Asociației Volens, susținem profesorii și elevii din mediul rural și urban mic să adopte practici educative inovatoare și să se conecteze la platforme internaționale. Suntem bucuroși să oferim copiilor și cadrelor didactice din județ această oportunitate cu ecouri pe termen lung.
Bogdan Arnăutu, manager comunicare și ESG al Heidelberg Materials România
Proiectul-pilot va dura până la finalul anului școlar 2023-2024. Asociația Volens își propune ca în anul școlar viitor să continue proiectul și în alte școli, din țară.
Școlile și profesorii care participă la proiect
- Liceul „Aurel Rainu” Fieni
Prof. Maria-Mădălina (Director)
Prof. Lidia Vătavu
Prof. Elena Leotescu - Școală Gimnazială „Diaconu Coresi”, Fieni
Prof. Maria Gizela Aldica (Director)
Prof. Lăcărămioara Prundaru
Prof. Dana Maria Negulescu - Școala Gimnazială „Ion Ciorănescu” Moroeni
Prof. Oana Popa (Director)
Prof. Vasilica Simona Zamfir (Director Adjunct) - Școala nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino”, Pucioasa
Prof. Elena-Alina Gealepu (Director)
Prof. Daniela-Maria Anastase
Prof. înv. primar Ramona-Mihaela Buzatu - Școala Gimnazială Lucieni
Prof. înv. primar Nicoleta Stan
Prof. înv. primar Loredana Stan
Prof. înv. primar Rodica Pătulea