Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Cum devine grădinița o forță în comunitate

21 / 07 / 2020

#editoriale, #generale, #gradinita, #judetul braila, #patrula 2020, #profesori coordonatori


Profesoarele Adriana Sandu și Mirela Mocanu au făcut ca Grădinița cu P.P. nr.6 din Brăila să devină un reper în cadrul Patrulei de Reciclare. Un reper de hărnicie, de creativitate și de perseverență. Au participat la fiecare ediție din ultimii ani, la toate competițiile și toate provocările. Au antrenat toți copiii din unitate în jocuri și activități educative. Le-au deschis mintea și sufletul față de frumusețea și beneficiile naturii și le-au format simțul responsabilității față de mediul înconjurător. CUM? La ediția 2020, ne explică, în ghidul de educație de mediu pentru grădiniță, pe care l-au creat chiar ele. Iată, așadar, pe ce filozofie și metode se bazează acești pedagogi ca să facă din grădinița lor o adevărată forță, în comunitate.

Preșcolarii nu sunt „prea mici” pentru a-și forma o atitudine ecologică

Protejarea mediului înconjurător în beneficiul generațiilor viitoare reprezintă una dintre provocările majore ale epocii noastre. Prin intervențiile noastre, noi, oamenii, avem, asupra mediului, un impact mai mare ca oricând.

Pădurile se răresc pe zi ce trece. Florile se ofilesc şi dispar pentru totdeauna. Gunoaiele ne înconjoară, apele și aerul sunt poluate în urma dezvoltării industriale. Planeta se resimte iar resursele noastre vitale se reduc. Trebuie să găsim soluții la acest probleme înainte să fie prea târziu.

Este imperativ să-i încurajăm pe copii, încă de la vârsta preşcolară, să cunoască frumusețile şi beneficiile pe care natura ni le oferă și să dobândească o atitudine responsabilă față de mediul înconjurător. Orice copil poate deveni prieten al naturii, dacă este învățat să o respecte și să o prețuiască. Orice este nou stârnește curiozitatea copiilor, iar dovada sunt nenumăratele întrebări pe care ei le pun. Este necesar să îl facem pe copil să înteleagă că în natură totul este folositor. Merită ca, încă din perioada preşcolară, copiii să cunoască natura şi să înţeleagă legile care o guvernează. Cum putem face asta?

Cum facem din copiii de grădiniță ambasadori ai mediului?

  • Le transmitem informaţii și cunoştinţe despre relaţia om-mediu,
  • Le formăm comportamentul civilizat faţă de mediul ambiant,
  • Le încurajăm obișnuința de a proteja mediul,
  • Le îmbogăţim vocabularul activ cu noțiuni din domeniul ecologic,
  • Le cultivăm atitudini de investigare, cercetare și explorare a mediului,
  • Îngrijim împreună colţul viu din clasă sau grădiniţă,
  • Aflăm curiozităţi din lumea plantelor şi a animalelor,
  • Descoperim plante şi animale ocrotite de lege,
  • Participăm la acţiuni de ocrotire și conservare a naturii, de recoltare de plante medicinale şi fructe benefice sănătăţii,
  • Colectăm selectiv materialele refolosibile și contribuim la reciclare,
  • Îi ajutăm să adopte norme de comportare specifice asigurării echilibrului dintre sănătatea individului, sănătatea societăţii şi a mediului.

De asemenea familia este o şcoală bidirecţională: părintele învaţă de la copil şi copilul învaţă de la părinte. În ceea ce priveşte comportamentul înclinat spre protecţia mediului şi, în special, spre reciclare, părintele trebuie să fie în primul rând un model pentru cel mic” mai spun Adriana Sandu și Mirela Mocanu.

Performanțele Profesorilor Coordonatori și ale preșcolarilor din grădinițe sunt dovada incontestabilă că și un copil de 4 ani poate învăța să respecte, să iubească și să ocrotească natura. Iar adulții pot înțelege că grija și responsabilitatea cu care își trăiesc viața în raport cu mediul înconjurător sunt la fel de importante ca hrana, iubirea, educația, căminul și oportunitățile pe care le străduiesc să le ofere copiilor lor.