Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Comorile vii de lângă noi  – Tinerii descoperă, protejează și promovează biodiversitatea locală

26 / 01 / 2024

#asociatia volens, #biodiversitate, #competente dezvoltare durabila, #generale, #GreenSCENT, #HeidelbergMaterials, #judetul Dambovita, #UNINETTUNO


„Comorile vii de lângă noi” este noul proiect local al Asociației Volens pe tema cunoașterii și protejării biodiversității locale, care se desfășoară în județul Dâmbovița. Prin parteneriatul cu Universitatea Telematică Internațională din Roma – UNINETTUNO, acest proiect reprezintă și primul pilot extern al cadrului de competențe GreenSCENT în zona rurală, din România. Deschidem astfel accesul școlilor beneficiare la resurse și metode europene inovatoare în educația climatică. Cu susținerea HeidelbergMaterials, profesori și elevi din orașul Fieni și comunele Pucioasa, Moroeni și Lucieni au pornit să descopere și să promoveze patrimoniul natural local.

Comorile vii de lângă noi ne fac să prețuim mai mult comunitatea

O comunitate este prosperă, puternică, rezilientă atunci când tinerii sunt atașați de locul lor, sunt mândri de valorile locale, conectați spiritual cu semenii lor. Atunci când se investesc și emoțional în bunăstarea comunității, când își pot imagina acolo o viață împlinită, când simt că au primit ceva important și vor să „dea înapoi”. Experiențele din copilărie și adolescență sunt definitorii pentru crearea acestei atitudini.

În general, în localitățile medii și mici din provincie, copiii și tinerii își privesc satul sau orașul drept un loc unde „nu se întâmplă nimic”, un loc pe care se luptă să-l lase în urmă pentru că „viața adevărată” este în altă parte – într-un oraș mai mare sau în altă țară. Această atitudine descurajează implicarea civică, spiritul de inițiativă, simțul responsabilității și este sursa depopulării, a delincvenței și delăsării (manifestată inclusiv prin poluarea cu deșeuri).

Cu sprijinul HeidelbergMaterials și UNINETTUNO pilotăm, pe plan local, o soluție de educație non-formală la acest fenomen, soluție care să și dezvolte competențele pentru dezvoltare durabilă, cu precădere în protejarea biodiversității, în rândul elevilor din mediul rural și urban mic. Vrem să-i inspirăm să aprecieze lumea din proximitate, să-și proiecteze un viitor în comunitate și să-și definească propriul lor rol în evoluția acesteia.

Ce ne propunem

– Creșterea sentimentului de apartenență și a dorinței de participare la viața comunității în rândul adolescenților implicați în proiect;
– Dezvoltarea unor competențe generale: capacitatea de analiză și sinteză, exprimare orală și în scris, creativitate, rezolvare de probleme, colaborare/lucru în echipă, climate-litteracy;
– Dezvoltarea unor competențe specifice legate de protejarea biodiversității, specifice cadrului GreenSCENT;
– Integrarea elevilor marginalizați (toate echipele vor fi incluzive);
– Promovarea patrimoniului natural local, de către tineri;
– Formarea unor cadre didactice în tehnici de monitorizare a evoluției competențelor menționate.

Ce fac copiii și profesorii pentru a descoperi comorile biodiversității locale, cum implementăm cadrul european de competențe GreenSCENT și cum vedem viitorul acestui proiect, vă spunem în acest interviu, La Știința 360, pe Radio România Cultural.

Echipe beneficiare

  1. Liceul „Aurel Rainu” Fieni – profesori: Maria Mădălina Mocanu, Lidia Vatavu, Elena Leotescu
  2. Școala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni – profesori: Maria Gizela Aldica, Lăcrămioara Prundaru, Dana Maria Negulescu
  3. Școala Gimnazială Lucieni – profesori: Nicoleta Stan, Loredana Stan, Rodica Pătulea
  4. Școala Gimnazială „Ion Ciorănescu” Moroeni – profesori: Oana Popa, Vasilica Simona Zamfir
  5. Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino” Pucioasa – profesori: Elena-Alina Gealepu, Daniela-Maria Anastase, Ramona – Mihaela Buzatu

Proiectul „Comorile vii de lângă noi” va ajuta elevii din comunitățile implicate să descopere, să promoveze și să se implice în protejarea biodiversității locale, în scopul de a încuraja retenția socială și participarea tinerilor la viitorul sustenabil al comunității.