Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Rigoare + motivație + creativitate = succes

30 / 09 / 2013

#2013, #câștigător, #cel mai activ profesor, #iasi, #poveste, #școală


Patrula Școlii ”Ionel Teodoreanu” din Iași și profesoara Rodica Cojocaru, cel mai activ profesor din județ

Locatarii unui bloc din Iași au găsit într-o zi acest anunt la avizier: ”Sunt … de la Şcoala “I. Teodoreanu” (nr.4) şi locuiesc în acest bloc. Vă rog să mă ajutaţi să câştig concursul. Avem de reciclat deşeuri electrice şi electrocasnice (tot ceea ce a funcţionat pe bază de baterii sau curent electric), becuri și baterii uzate. Am pus aici în scară o cutie în care vă rog să colectați deşeurile de acest fel. Cu cât mai multe, cu atât mai bine! MULŢUMESC!” Poți rezista unui apel atât de cald și mobilizator? O idee grozavă, în simplitatea ei. Agentul nostru isteț a recurs la sentimentul comuniunii care leagă vecinii, s-a gândit să le vină în întâmpinare cu o logistică minimă și a mulțumit respectuos, așa cum se cuvine atunci când ceri ajutorul cuiva. Nu a uitat să menționeze nici că este vorba de un concurs, acordând și mai multă importanță contribuției vecinilor. Nota 10!

Dar aceasta este doar unul din proiectele și inițiativele Patrulei de reciclare ale Școlii ”Ionel Teodoreanu” din Iași, coordonată de doamna Rodica Cojocaru, desemnată ”Cel mai activ profesor din județ”. Lor le datorăm și una din cele mai frumoase creații grafice ale ediției 2013 – Fluturele Reciclării. Copiii au transpus mesajul ecologic al Patrulei în culori și linii de o armonie remarcabilă. Lucrat nu doar cu talent, ci și cu migală, desenul este un adevărat exemplu al zicalei ”geniul este 10% inspirație și 90% transpirație” și a ajuns să reprezinte cu mândrie creativitatea Patrulei pe site-ul și în materialele tipărite ale programului, la ediția din acest an școlar.

Dar, stați, am luat-o puțin înaintea poveștii. De fapt, până să ajungă acolo, pe culmile creativității, doamna Cojocaru a dus o muncă de o rigoare aproape … militară.

Țelurile înalte se ating pornind de la baze solide

A început cu informarea diriginţilor şi învăţătorilor, în cadrul Consiliului Profesoral. Aceștia au desemnat câte doi elevi agenţi pe clasă ai Patrulei de Reciclare. Implicarea tuturor elevilor și profesorilor se dovedește, încă o dată, un element-cheie al succesului Patrulei de Reciclare. Elevii responsabili cu mobilizarea pentru colectarea DEEE în fiecare clasă au contribuit direct la succesul programului iar șansele de a realiza performanțe au crescut simțitor.

HPIM0642.JPG

O dată aleși, ”ambasadorii” Patrulei din fiecare clasă au fost informați despre ceea ce înseamnă colectarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE) și transformați într-o echipă eficientă. Deci, ce e de făcut? Ideile au început să curgă, la fel și planul de acțiune. ”Bucuroşi că sunt agenţi ai Patrulei de Reciclare, elevii au venit în sprijinul meu cu foarte multe idei pentru informarea comunităţii şi a colegilor cu privire la colectarea de DEEE.” își amintește cu plăcere doamna Cojocaru.

Pentru a stimula copiii am gândit strategii care să ne uşureze munca. Împreună cu elevii voluntari am făcut afişe pe care aceştia le-au afişat în scara blocului. Pentru a avea o evidenţă clară pe elevi şi pe clase am cântărit mereu toate obiectele aduse la containerele de colectare. Pe copii i-am stimulat prin afişarea săptămânală a cantităţilor colectate prin contribuția fiecărui elev și a fiecărei clase.” Deși nu i-a fost ușor să adune copii din atâtea clase, profesorul coordonator a reușit să organizeze activități lunar. A fost conștientă că perseverența și continuitatea au efect atât asupra cantităților colectate, cât și asupra educației copiilor și a formării atitudinii lor permanente de grijă față de mediu și comunitate.

Imaginația face reciclarea distractivă

Învățăm și reținem mai ușor cu ajutorul elementelor vizuale și interactive. Doamna Cojocaru a mizat pe acest fapt când a organizat vizionarea filmului documentar „Natura în pericol”, pentru peste 70 de elevi ai școlii. Patrula și-a găsit și un ”imn” – cântecul „Manifest pentru mediu”. După toate aceste activități care le-au stimulat abilitățile artistice, agenții erau pregătiți să creeze propunerea lor de mascotă – cu rezultate excepționale, așa cum v-am spus mai devreme. ”Creaţiile copiilor au fost multe şi au încercat, prin colaj, desen sau cuvinte să descrie cât mai bine cum ajută ei natura.

HPIM0540.JPG

Patrula de Reciclare a Școlii ”Ionel Teodoreanu” din Iași a procedat strategic până la final. Nu au fost mulțumiți până când nu și-au evaluat activitatea și rezultatele. Au avut astfel ocazia să se bucure de ceea ce au realizat dar și să reconsidere anumite decizii. Au primit cu mândrie certificatele de participare și laudele profesorilor.

Rodica Cojocaru privește, de asemenea, cu mândrie în urmă și cu optimism… înainte: ”Secretul succesului meu a fost implicarea. Principalii mei susţinători au fost părinţii copiilor în primul rând, elevii şi doamna Director. Activităţi educative de protejare a mediului facem mereu şi vom continua cu acelaşi entuziasm. Copiii au început să înţeleagă din ce în ce mai mult că acţiunile lor contează şi că de sănătatea mediului depinde sănătatea lor. Sunt mai responsabili şi îşi “educă” şi părinţii.”

Și-au întins ”antenele” în toată școala. Au pornit de la o bază de informații comună iar fiecare a avut libertatea de a alege modurile cele mai eficiente de a-i convinge pe cei din jur. Au făcut în fiecare lună câte ceva nou, pentru că numai astfel se consolidează obiceiuri, și au analizat constructiv ceea ce au făcut. Știți cum se spune la marile competiții de patinaj artistic, că ceea ce distinge un campion de restul este felul cu care prezintă mișcările cele mai simple? Sub îndrumarea profesorului coordonator Rodica Cojocaru, Agenții Patrulei  de Reciclare au luat gesturi simple și le-au interpretat excepțional.

HPIM0571.JPG