Săptămâna Verde Europeană – Ediția 2021 (EU Green Week), cel mai amplu eveniment European pe teme de mediu, s-a încheiat cu un record de participare din partea publicului și a organizațiilor din UE. În toate statele membre, s-au dezbătut măsurile ce vizează reducerea poluării și eliminarea acestui pericol pentru sănătatea oamenilor și a ecosistemelor.
Patrulele de Reciclare la Săptămâna Verde Europeană
Patrula de Reciclare s-a înscris ca partener și la această ediție. Zeci de profesori și-au antrenat echipele de preșcolari și elevi în lecții, ateliere și activități practice. Sute de copii au descoperit care sunt gesturile care devin surse de poluare și, în familiile, școlile și comunitățile lor, le-au înlocuit cu obiceiuri mai responsabile față de mediul înconjurător. 45 de Patrule din 28 de județe ne-au demonstrat cum au luptat, în felul lor, contra poluării, în Săptămâna Verde Europeană. Am fost, poate, partenerul EU Green Week cu cele mai multe și mai diverse inițiative.
Echipele Patrulei au „atacat” 4 dintre temele ediției, obiective importante în combaterea poluării. Toate activitățile dascălilor și tinerilor care au participat sunt lăudabile și au contat enorm pentru copiii și familiile implicate. Ceea ce prezentăm mai jos sunt câteva exemple care s-au remarcat prin originalitate sau prin rezultate tangibile.
Colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje
Sute de copii au învățat ce înseamnă codurile de reciclare de pe ambalaje. Mai mult, au decis că vor lua în considerare și acest aspect, atunci când merg la cumpărături cu părinții și aleg diferite produse.
Elevii dnei prof. Aurelia Burlan și-au propus să amplaseze în fiecare sală de clasă din Scoala Gimnazială „George Emil Palade” (Ploiești, jud. Prahova) containere de colectare selectivă create din materiale reciclabile. Astfel, nimic nu se risipește, totul se folosește sau… ajunge la reciclare !
Elevii din clasele primare de la Școala Gimnazială ”Silvania”, Șimleu Silvaniei (jud. Sălaj) au avut o revelație, datorită prof. Ana Vancea. Au aflat cu surpindere că anumite obiecte au nevoie de sute de ani pentru a se descompune în natură și au devenit mândri că știu să deosebească ce se poate recicla și ce nu.
Am găsit, cu această ocazie cea mai originală interpretare a legăturii dintre mediu și educație. „Cum fac economie la hârtie? Încerc să fac mai puține greșeli când scriu!” (Dragoș, elev la Liceul Teoretic „Șerban Vodă” din Slănic, jud. Prahova)
Colectarea altor tipuri de deșeuri
La Școala Gimnazială nr. 2 din Hunedoara, prof. Emilia Popoviciu a stârnit o mică „revoluție” eco în rândul elevilor din clasa a III-a. Copiii au analizat situația din orașul lor și și-au dat seama care sunt deșeurile cel mai greu de colectat: textilele și încălțămintea uzată, resturile vegetale și din construcții.
„Împreună, am cercetat și au aflat care sunt metodele responsabile de a se debarasa de aceste deșeuri. Am identificat magazinele care primesc ulei uzat, farmaciile unde se pot duce medicamente expirate, locurile unde municipalitatea a instalat containere speciale pentru haine și încălțăminte.”
Emilia Popoviciu
Iar școala în sine este un model de sustenabilitate. La amenajarea grădinii au fost folosite resturi din construcții, s-a creat un spațiu pentru compost din resturi vegetale, decorațiunile din zona verde sunt realizate din anvelope uzate. Elevii au confecționat panouri din deșeuri lemnoase de la lucrări efectuate în școală.
Reducerea plasticului de unică folosință
Prof. Cătălina Chiriac, de la Grădinița Sânpetru (jud. Brașov) a transformat debasarea de plastic într-o acțiune caritabilă extraordinară, în care „toți copiii s-au implicat cu mare dăruire.” Toată grădinița a colectat capace din plastic de la orice recipient. Acestea au fost valorificate, iar suma obținută a fost oferită pentru tratamentul lui Ștefănel, un copil care suferă de o boală gravă, de atrofiere a mușchilor.
„Câte lucruri de plastic aveți acum în ghiozdan?” i-a întrebat prof. coordonator Ioana Drăgaica pe tinerii agenți ai Patrulei de la Școala Gimnazială „Prof. Constantin Dincă” (Ulmeni, jud. Buzău). Au constatat că „destul de multe. Plasticul este util pentru noi, dar dăunător pentru mediu și pentru animalele sălbatice, care îl confundă deseori cu hrana lor. Trebuie neapărat să facem astfel încât să nu mai ajungă în natură, mai ales că plasticul este aproape nemuritor.”
O surpriză frumoasă a venit și de la elevii din ciclul primar de la Liceul Tehnologic Special Nr. 3, din București. Deși sunt elevi deficienți de auz sau și alte deficiențe asociate, prof. Maria Tanislav i-a ajutat să înțeleagă că este bine să renunțe la obiectele din plastic de unică folosință.
„Am vorbit despre sticlele de apă sau suc, paiele de plastic, farfuriile, lingurițele și obiectele simple de care se pot dispensa. Și noi putem ajuta!”
Maria Tanislav
Refacerea ecosistemelor prin plantări și împăduriri
Dacă iubești natura, poți planta o floare sau un pom oricât de mic ai fi (chiar și atunci când cazmaua este mai mare decât tine). A fost principiul ilustrat de aproape toate echipele care au ales să trateze această temă.
Copiii de la Grădinița cu P.N. nr. 1 Mediaș (jud. Sibiu) au plantat flori, legume sau copăcei, împreună cu părinții, în propriile grădini sau în ghivece, acasă. Profesorul lor coordonator, doamna Ghizela Iakab, i-a provocat astfel să vadă că și mica lor grădină este un ecosistem „printr-o abordare practic-aplicativă în familie, în manieră inedită.”
Unele acțiuni au fost desfășurate alături de autoritățile locale. Elevii clasei a IV-a ai Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” Cârlibaba (jud. Suceava), au participat cu entuziasm la acțiunea de împădurire organizată de Ocolul Silvic al comunei lor.
Și la Școala Gimnazială nr. 2 din Hunedoara, profesoarele Emilia Popoviciu și Raluca Nistor au declanșat o desfășurare de forțe impresionantă.
„Avem un spațiu în curtea școlii unde amenajăm o grădină cu flori, legume, plante aromatice, plante melifere, plante medicinale, ronduri decorative cu flori. Le întrețin elevii pasionați de grădinărit. (…) au fost plantați în spațiul verde al școlii puieți de brad, scoruș, corn, catalpa și buddleja, în colaborare cu Romsilva-Ocolul Silvic Hunedoara și în cadrul unui proiect european.”
Emilia Popoviciu
Săptămâna Verde Europeană și țelul „zero poluare” – o miză de creativitate și implicare a tinerilor
Diversitatea abordărilor din Patrula de Reciclare s-a potrivit cu agenda europeană. Per ansamblu, evenimentele din Săptămâna Verde Europeană s-au concentrat pe legătura dintre sănătatea oamenilor și stadiul mediului înconjurător. În condițiile în care, în Europa, 1 persoană din 8 moare prematur din cauze legate de poluare, reducerea acestui fenomen înseamnă vieți mai sănătoase pentru fiecare dintre noi.
Țelul „Zero poluare” se traduce prin măsuri care să asigure că aerul, apele și solul sunt mai curate și să integreze recomandările Organizației Mondiale a Sănătății în normele europene. De asemenea, înseamnă o economie circulară și soluții sustenabile de dezvoltare urbană și transport.
„Ambiția de a reduce poluarea la zero nu este doar o provocare politică și tehnologică. O miză la fel de importantă este să mobilizăm creativitatea și implicarea tuturor categoriilor sociale, dar în special a tinerilor. Numai dacă toată lumea ia parte la acest efort, vom reuși tranziția către o economie verde și o Europă mai echitabilă.”
Virginijus Sinkevičius, Comisarul European pentru Mediu, Oceane și Pescuit