Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Ediția a X-a, un test de relevanță și sustenabilitate trecut cu brio de Patrula de Reciclare

26 / 07 / 2021

#bilant, #editia X, #editoriale, #generale


Ada Lungu

Ediția X a Patrulei de Reciclare a fost „specială” din multe puncte de vedere. La 10 ani de la lansarea programului, am constatat, fără urmă de îndoială, cu validarea echipelor din țară, două lucruri importante. Primul ar fi, că, în general, educația de mediu în școlile din România a trecut la „nivelul următor” – funcționează din ce în ce mai bine și este din ce în ce mai multă nevoie de ea. În al doilea rând, am descoperit că Patrula de Reciclare s-a reinventat într-un mod inspirat, astfel încât să rămână printre primele opțiuni extra-curriculare ale profesorilor din grădinițe, școli și licee din toată țara.

Vă povestim mai departe cum am ajuns la aceste concluzii.

Un test trecut cu brio

La finalul anului 2020, împreună cu profesorii activi în program am ales 10 teme de mediu – 10 direcții prin care să promovăm exemple practice și replicabile de bune obiceiuri practicate în școală, în familie și în comunitate. Ne-am referit la metode care „funcționează”, încurajate prin educație și informare, cu rezultate palpabile în protejarea mediului înconjurător:

  1. Colectarea selectivă a deșeurilor electrice – DEEE;
  2. Reciclarea și refolosirea creativă a obiectelor;
  3. Repararea sau donarea obiectelor folosite în scopuri caritabile;
  4. Evitarea risipei de mâncare;
  5. Economia de apă și energie;
  6. Colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje (plastic, hârtie, sticlă, metal);
  7. Colectarea altor tipuri de deșeuri
  8. Reducerea plasticului (de unică folosință);
  9. Refacerea ecosistemului prin plantări, împăduriri și îngrijirea spațiilor verzi;
  10. Curățarea și ecologizarea locurilor naturale poluate de gunoaie.

Începând cu luna ianuarie 2021, am lansat, pe rând, o dată la câteva săptămâni, câte una dintre cele 10 teme ale ediției. Nu au fost anunțate premii, inițial, iar aceasta a fost un test al relevanței și sustenabilității acestui program. Gradul de implicare a dascălilor, în absența certitudinii unor recompense concrete, urma să ateste cel mai important indicator de succes al Patrulei – valoarea pe care o aduce programul profesorilor, copiilor și comunităților. 

Echipa programului a pus la dispoziția Profesorilor Coordonatori, la fiecare subiect, materiale necesare pentru susținerea unei ore de educație de mediu. Dascălii, atât cei înscriși cât și cei care ne urmăresc pe rețelele sociale, au primit prezentări, jocuri, filme și surse avizate de informare și inspirație adaptate tuturor grupelor de vârstă. Am facilitat accesul la materiale, astfel încât cât mai mulți profesori să poată beneficia de ele. Copiii și elevii au aflat într-un mod eficient, interactiv și distractiv informații despre diversele probleme de mediu. De asemenea, au fost provocați să găsească soluții, de la adoptarea unui bun obicei în familie la propunerea unor idei și modele care și-au dovedit eficiența sau au potențial de implementare.

O rețea de parteneri motivați, gata de acțiune

La fiecare temă au participat peste 30-40 de echipe, majoritatea din grădinițe și școli gimnaziale. O rată de răspuns atât de bună ne-a dovedit că, mai ales în contextul actual, astfel de  activități extracurriculare sunt extrem de apreciate atât de profesori care pot folosi direct materialele primite, cât și de copiii mândri să demonstreze implicarea lor în găsirea de soluții și încântați să aibe preocupări comune, chiar și atunci când au lucrat de la distanță.

Implicarea voluntarilor a depășit, așadar, chiar și așteptările optimiste, într-un an încă dificil atât pentru profesori cât și pentru elevi. Impresionați de motivația, activitățile și rezultatele  echipelor, la finalul lunii iunie am organizat o tombolă pentru cele care au contribuit la mai mult de 2 dintre temele ediției.

Dintre cei 160 de profesori care au completat jurnalul și ne-au trimis idei propuse de copii, peste 100 s-au dovedit activi la cel puțin 2 teme și au fost eligibili. 12 echipe au câștigat premii – materiale didactice în valoare de câte 300 de lei fiecare.

Cu susținerea Asociației RoRec, efortul echipei de proiect de a oferi materiale interesante și consiliere permanentă a fost recunoscut de dascăli și a asigurat succesul ediției.  

Patrula rămâne printre primele opțiuni extra-curriculare de mediu

Vă mulțumesc mult pentru materialele trimise! Le așteptăm cu nerăbdare.” Prof. coordonator Loredana Alexandrescu – Liceul Tehnologic de Mecatronică și Automatizări, Iași

Mulțumim frumos pentru toate materialele oferite!” Prof. coordonator, Ruja Mărioara, Grădinița P.N. nr. 3, Caracal, jud. Olt

Copiii nu se mai săturau să parcurgă prezentările și fișele de lucru! Au fost extrem de binevenite.” Prof. Coord. Alemănuța Toader, Școala Gimnazială Nocrich, jud. Sibiu

Vă mulțumim pentru că ați făcut posibil și în acest an continuarea acestui program, pentru că ne-ați susținut necondiționat în demersul nostru și ați fost aproape de noi ca de fiecare dată.” Prof. Irina Ghizela Iakab, Grădinița cu P.P. nr.12 -Structură Școlară Grădinița cu P.N. nr.1 Mediaș

Chiar dacă, deocamdată, rămâne în zona extra-curriculară, educația de mediu, poate funcționa foarte eficient, în cadrul unei mecanici concepute în colaborare cu cadrele didactice, cu o abordare flexibilă pentru a se potrivi diferitelor comunități.

Patrula de Reciclare a devenit un adevărat motor de schimbare pozitivă pentru societatea civilă. Așa cum ei înșiși o confirmă, oferim formatorilor instrumente ideale atât pentru a educa noile generații cât și pentru a reuși să schimbe comportamente în rândul membrilor comunității, de orice vârstă.

(desen coperta – Cristina Măldăraș)